11. lokakuuta 2011

Verkkokaupan markkinointi- ja sopimusehdot

Miten sopimusehtoja on esitettävä verkkokaupassa?

Niiden tulee olla helposti löydettävissä, mielellään etusivulta jo ennen ostosprosessin aloittamista. Sopimusehtojen tulee olla täydellisinä esillä verkkosivuilla siten, että kuluttaja ei voi tehdä tilausta ennen kuin hän on avannut sopimusehdot tai tietoisesti ohittanut ne. Tietojen tulee lisäksi olla tulostettavissa ja tallennettavissa.

Milloin Internet-markkinointi on sitova? Voiko kauppias muuttaa tuotteen hintaa tilauksen jälkeen?

Kun kuluttaja on hyväksynyt netissä olevan tarjouksen, sitova sopimus on syntynyt. Tästä syystä mm. ehto, joilla pidätetään oikeus hinnan muutoksiin sopimuksen syntymisen jälkeen, on laiton. Tarjous on hyväksytty esimerkiksi silloin kun kuluttaja on tilannut tuotteen internetsivulla olevalla tilauskaavakkeella.

Kuinka hinnat tulee ilmoittaa?

Myyntihinta tulee ilmoittaa aina selkeästi ja helposti havaittavalla tavalla hintamerkintäasetuksen mukaisesti, kun markkinoidaan yksilöityä tavaraa tai palvelua. Hinta tulee ilmoittaa kokonaishintana, joka sisältää kaikki verot ja maksut.

Minkälaisia maksuvaihtoehtoja tulisi verkkokaupassa tarjota?

Ennakkomaksu ei saisi olla verkkokaupoissa ainoa vaihtoehto, vaan niiden lisäksi kuluttajille pitäisi tarjota myös muita kuluttajan oikeusaseman turvaavia maksutapoja. Vaikka vaihtoehtoisia maksutapoja sinänsä tarjottaisiin useita, esimerkiksi postiennakkoa, pankin verkkomaksua, tilisiirtoa tai luottokorttia, kaikki vaihtoehdot käytännössä tarkoittavat tuotteen maksamista ennakkoon. Ennakkomaksamisen vaihtoehtona olisi hyvä tarjota mahdollisuutta maksaa tuote laskulla. Lisäksi olisi toivottavaa, että yleisesti kehitettäisiin maksujärjestelyjä, joissa myyjän ja ostajan lisäksi on mukana maksunvälittäjä. Tällaisissa järjestelmissä ostaja maksaa ostoksen ensin välittäjälle, joka siirtää maksun myyjälle vasta sitten, kun ostaja on hyväksynyt tuotteen, esim. PayPal palvelu.

Mitä tarkoittaa etämyynnin peruuttamisoikeus?

Etämyynnissä kuluttajalla on lähtökohtaisesti oikeus peruuttaa sopimus 14 päivän kuluessa, eikä tämän oikeuden käyttämisestä saa aiheutua kuluttajalle kuluja. Peruutusaika lasketaan siitä, kun kuluttaja on saanut sekä tuotteen että vahvistuksen eli siitä päivästä lähtien, kun kuluttaja vastaanottaa näistä myöhemmin saapuvan. Vastaanottopäivää ei lasketa peruuttamisaikaan. Tilanteessa, jossa vahvistusta ei tarvitse toimittaa, peruuttamisaika lasketaan tavaran kaupassa siitä, kun kuluttaja vastaanottaa tavaran. Muussa kuin tavaran kaupassa aika lasketaan siitä, kun sopimus on tehty. Peruuttamisoikeus pätee myös, kun noutaa tuotteen, mikäli kauppa on syntynyt etänä.

Milloin peruuttamisoikeus on etämyynnissä rajoitettu?

Jotta peruutusoikeuden rajoitukset tulevat päteviksi, pitää rajoituksista kertoa sopimusehdoissa. Mikäli rajoituksista ei ole kerrottu, voi kuluttaja peruuttaa tuotteen normaalin 14 päivän säännön mukaan.


1 kommentti: